-
jakob

Så spar vi vatten i Nyköping

En läckande toastol kan läcka upp till 1,5 kubik vatten per dygn. 1,5 kubik vatten per dygn motsvarar ca 2 pooler med vatten per månad. Rinner din kran eller wc? Felanmäl det idag!

Ett av våra hållbarhetsmål är att sänka vår vattenförbrukning. En del av det arbetet handlar om att systematiskt gå igenom våra fastigheter och deras vattensystem. I slutet på 2023 påbörjade vi därför ett vattensparprojekt i Nyköping och nu börjar det synas i siffrorna. I november låg vattenförbrukningen i fastigheten på 1 407 m3 per månad. Hittills i år ligger förbrukningen på 1 288 m3. En positiv utveckling som vi hoppas håller i sig under året. Vi träffade Jacob Milde, förvaltare i området, och ställde fyra snabba frågor.

Vem är du och vad jobbar du med på Neobo?

Jacob heter jag och jag jobbar som förvaltare med ett övergripande ansvar över våra fastigheter i Katrineholm, Nyköping och Karlskoga.

Vad är det för projekt ni har gjort och varför gör ni det?

Det är ett projekt för att spara på vatten. Rent konkret innebär det att vi går igenom alla vattenflöden, som wc-stolar och dusch, blandare och munstycken. Hittar vi läckage åtgärdar vi det, är det för högt flöde monterar vi nya silar på blandare. Varför gör vi det? Ett av våra långsiktiga hållbarhetsmål är att minska färskvattenförbrukningen i beståndet. Sen förebygger vi kommande underhåll i lägenheterna så det finns både en hållbarhetsaspekt och en ekonomisk.

Varför har ni valt just den här fastigheten?

Vi har utfört liknande projekt på liknande fastigheter där vi har sett ett väldigt fint resultat, både på minskat underhåll och vattenförbrukning. Just denna fastighet har vi sett en relativt hög förbrukning på senaste året, vilket kan bero på flera anledningar. En vanlig anledning är att en toalettstol står och rinner. Detta kan resultera i 1,5 kubik onödig vattenförbrukning per dygn. (En läckande toastol = 1,5 kubik vatten per dygn = 2 pooler med vatten per månad)

Hur har det mottagits?

Väldigt positivt. I de allra flesta fall så märker man som hyresgäst inte av åtgärderna med mindre flöden. Många är även tacksamma av att vi förebygger eventuellt kommande underhåll och att vi vid konstigheter redan kan göra mindre åtgärder direkt på plats. En win-win för både oss och hyresgästerna!